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12 Januar 2018, 6pm

Curatorial Practice by Paul Stewart

The Middlesbrough Art Weekender


 Middlesbrough Art Weekender
I will discuss the curatorial approach of attempting to locate a festival/event or exhibition in the interval. As framed by Brecht the interval is the moment when the actor stops acting and the spectator stops spectating, which for my practice leads to the moment power can be questioned as a shared facility between performing and spectating. The focus will be on the Middlesbrough Art Weekender where our framework was around the dispersal of a gallery into a post industrial town over 40 sites. This is no different on paper to another festival framework but the intention was to create a web of intervals in local business and empty units where the work exists. The talk will go onto frame a series of happenings that are both performance and workshop in design as a curatorial method by using critical pedagogy as its value system. This will focus on events at Goldsmiths ‚Insomnia‘ (in collaboration with Joh Reardon), ‚Building things up‘ at Newbridge Projects (Newcastle) and at the Baltic for Syllabus in 2017.Paul Stewart
Artist, Curator and Writer based in Middlesbrough, UK. Currently finalising a PhD by Practice at Teesside University on the alternative art school, critical pedagogy as an art methodology. Founder of the Alternative Art College (2011-2014) and Co- founder/director of the Middlesbrough Art weekender (2017-present).

Paul Stewart
Artist, Curator and Writer based in Middlesbrough, UK. Currently finalising a PhD by Practice at Teesside University on the alternative art school, critical pedagogy as an art methodology. Founder of the Alternative Art College (2011-2014) and Co- founder/director of the Middlesbrough Art weekender (2017-present).



Middlesbrough Art Weekender

Ich werde den kuratorischen Ansatz diskutieren, ein Festival als ein Intervall aufzufassen. Wie Brecht formuliert, ist das Intervall der Moment, in dem der/ die Schauspieler*in aufhört zu spielen und der/ die Zuschauer*in aufhört zu zu sehen, dies führte in meiner Praxis zu dem Moment, in dem in dem Macht des Aufführens / Zuschauens in Frage gestellt wird. Mein Fokus wird auf dem Middlesbrough Kunst Wochenende liegen, dabei haben wir den „Ausstellungsraum“ einer postindustriellen Stadt auf 40 Orte verteilt. Auf dem Papier hört sich dies so ähnlich an, wie bei vielen Festivals, aber unsere Intention war es, ein Netzwerk von Intervallen zu schaffen, innerhalb leerer und existierender Produktionsorte. Der Vortrag zeigt in diesem Rahmen eine Serie von Happenings, die gleichzeit als Workshops funktionierten, als eine kuratorische Methode, die von einer kritischen Pädagogik ausgeht. Dabei beziehe ich mich auf Goldsmiths ‚Insomnia‘ (in Zusammenarbeit mit Joh Reardon), ‚Building things up‘ bei den Newbridge Projects (Newcastle) und auf the Baltic for Syllabus, 2017.

Paul Stewart
Künstler, Kurator und Autor, Middlesbrough, UK. Er schliesst gerade seinen PhD an der Teessiede University ab, dessen Thema Alternative Kunstschulen, und kritische Pädagogik als Kunst Methode untersucht. Er ist der Gründer des lternative Art College (2011-2014) und der Mitgründer /Direktor des Middlesbrough Kunst Wochenendes ( seit 2017).