ONCURATING

PROJECT SPACE

back

Deutsche Version unten

Saturday, 30th of April, 6pm CET

COMPOST: Travaux Temporaires – Miniatures

Display showcase by Anne-Laure Franchette


Saturday, 30th of April, 6pm CET
Travaux Temporaires – Miniatures
Display showcase by Anne-Laure Franchette
On-site event only, in English.

Organized by Giulia Busetti & Alexandra Romy

Anne-Laure Franchette presents Travaux Temporaires (« T·T ») an ongoing research on the vernacular design found on construction sites. T·T investigates the circulation of materials and tools built by the construction workers on site as transitory objects. Since the Middle Age, self-designed construction objects have been encountered on the field. They encompass an unchanged aesthetic of common sense, have unnoticed and undocumented qualities and are usually destroyed after use. In the frame of « Compost – the open bin » exhibition, Franchette designed five miniature versions of vernacular design objects found on construction sites in kanton Zurich. A tool-box, a set of stairs, a standing box – used to store architect drawings on paper – and a standing desk. The objects are built out of recycled wood used by other artists within the show, which they themselves recycled from the display of a Zurich institution. Franchette’s works are presented as « kits » and thought to be self-built; they become prefabricated items emphasising their ephemeral and yet continuous nature as well as questioning our relationship with consumable design. By creating technical drawings for each tool, Franchette attempts to reintroduce them in the history of designed objects and question their willingness to be reproduced in series. The process based nature of the objects and the recycled material used are a way of composting, not only material but also an invisible and uninterrupted tradition.

Anne-Laure Franchette lives and works in Zürich (CH). She holds a DEA in Contemporary art History from University Paris 10 (FR), a MFA Fine Arts from Zürich University of the Arts (CH) and works as a research assistant at Luzern University (Cultural Studies). In her practice, Anne-Laure Franchette explores contemporary urban textures and narratives through botany, landscape and urban design, temporary construction structures and sites. She is especially interested in questions of labour, representations and manifestations of hierarchies of dignity (related to beings, objects or practices), as well as strategies of self organisation and representation. She is part of the interdisciplinary study group TETI (textures and experiences of trans-industriality). In 2013 she initiated both the Zurich Art Space Guide, a listing of artist run spaces, and VOLUMES, an organisation researching and showcasing art publishing practices.

Image caption: Toolbox measurements 1:1, Courtesy of the artist


Deutsche Version

Samstag, 30. April, 18:00
Travaux Temporaires – Miniatures
Showcase von Anne-Laure Franchette
Veranstaltung vor Ort besuchbar, auf Englisch.

Organisiert von Giulia Busetti & Alexandra Romy

Anne-Laure Franchette stellt Travaux Temporaires (“ T-T „) vor, eine fortlaufende Untersuchung über das auf Baustellen anzutreffende landestypische Design. T-T untersucht die Zirkulation von Materialien und Werkzeugen, die von den Bauarbeitern auf der Baustelle als Übergangsobjekte hergestellt werden. Seit dem Mittelalter sind selbst entworfene Bauobjekte auf der Baustelle anzutreffen. Sie beinhalten eine unveränderte Ästhetik des „gesunden Menschenverstands“, haben unbemerkte und undokumentierte Qualitäten und werden in der Regel nach Gebrauch zerstört. Im Rahmen der Ausstellung „Compost – the Open Bin“ hat Franchette fünf Miniaturversionen von volkstümlichen Designobjekten entworfen, die auf den Baustellen des Kantons Zürich zu finden sind. Es handelt sich um einen Werkzeugkasten, eine Treppe, eine Stehbox, in der Architektenzeichnungen auf Papier aufbewahrt werden, und einen Stehpult. Die Objekte sind aus recyceltem Holz gebaut, das für die Austellung als Displayelement verwendet wird und dem Ausstellungsprojekt selbst von dem Landesmuseum Zürich zur Verfügung gestellt wurde, weil es nicht mehr gebraucht wurde. Franchettes Werke werden als „Bausätze“ präsentiert und als selbstgebaut betrachtet; sie werden zu vorgefertigten Objekten, die ihre ephemere und doch kontinuierliche Natur betonen und unsere Beziehung zu konsumierbarem Design hinterfragen. Durch die Erstellung technischer Zeichnungen für jedes Werkzeug versucht Franchette, sie wieder in die Geschichte der Designobjekte einzuführen und ihre Bereitschaft, in Serie zu gehen, zu hinterfragen. Die prozesshafte Natur der Objekte und das verwendete Recyclingmaterial sind eine Art Kompostierung, nicht nur von Material, sondern auch einer unsichtbaren und ununterbrochenen Tradition.

Anne-Laure Franchette lebt und arbeitet in Zürich (CH). Sie hat einen DEA in zeitgenössischer Kunstgeschichte von der Universität Paris 10 (FR), einen MFA in Bildender Kunst von der Zürcher Hochschule der Künste (CH) und arbeitet als wissenschaftliche Mitarbeiterin an der Universität Luzern (Kulturwissenschaften). In ihrer Praxis erforscht Anne-Laure Franchette zeitgenössische urbane Strukturen und Erzählungen durch Botanik, Landschafts- und Stadtdesign, temporäre Baustrukturen und Orte. Ihr besonderes Interesse gilt Fragen der Arbeit, der Repräsentationen und Manifestationen von Hierarchien der Würde (bezogen auf Wesen, Objekte oder Praktiken) sowie Strategien der Selbstorganisation und -darstellung. Sie ist Teil der interdisziplinären Studiengruppe TETI (Texturen und Erfahrungen von Trans-Industrialität). Im Jahr 2013 initiierte sie sowohl den Zurich Art Space Guide, ein Verzeichnis von Künstlerräumen, als auch VOLUMES, eine Organisation, die Kunstveröffentlichungspraktiken erforscht und vorstellt.